În calitate de marketer trebuie să știi că instrumentele de marketing folosite conduc traficul de clienți către site-urile web. Dar beneficiezi de dovezi palpabile, reale, care să demonstreze acest lucru? Aici intră în joc tagurile UTM. În mare, acestea reprezintă coduri speciale care pot fi adăugate la sfârșitul oricărui URL pentru a urmări click-urile și performanțele activităților de marketing. Așadar, acest articol are în vedere o aprofundare în ceea ce înseamnă codurile/tagurile UTM. Tot în acest articol vei afla și cum să utilizezi tagurile UTM pentru a urmări performanțele de marketing ale afacerii tale.
Ce sunt codurile UTM?
Un cod UTM este un fragment de cod simplu pe care îl poți adăuga la sfârșitul unei adrese URL pentru a urmări performanțele campaniilor și conținutului publicat pe diferite canale din mediul online. Acronimul provine din „Urchin Traffic Monitor”, care la rândul său are la bază Urchin Tracker, un software de analiză web care a servit drept bază pentru Google Analytics.
Ce poți urmări prin intermediul codurilor UTM?
Există 5 variante de parametri URL care pot fi urmăriți prin intermediul acestor taguri. Aceștia sunt sursa, mediul, campania, termenul cheie și conținutul. Primii trei sunt de departe cei mai folosiți parametri, însă pentru detalii suplimentare poți alege să te folosești de toți 5. Dimensiunile urmărite prin intermediul codurilor UTM apar în rapoartele de analiză pentru a oferi o perspectivă mai clară asupra performanței de marketing.
1. Sursa de trafic
Parametrul sursă îți permite să urmărești de unde provine traficul. Sursele pe care le poți urmări astfel sunt facebook, google, bing sau numele unei liste de e-mailuri. Acest instrument este deosebit de folositor, întrucât îți vei da seama câți dintre abonații tăi vor interacționa cu site-ul, de exemplu, în urma expedierii mesajului tău. Multe dintre aceste date de analiză le vei primi și în rapoartele lunare, dacă vei alege să folosești platforma SMSO pentru campaniile tale de SMS marketing.
2. Mediul
Parametrul mediu urmărește de pe ce tip de trafic a provenit vizitatorul – SMS, e-mail, rețele de socializare etc.
3. Numele campaniei
Acesta îți permite să urmărești performanțele unei campanii specifice. De exemplu, poți utiliza parametrul campaniei pentru a diferenția traficul între diferite campanii Facebook Ads sau campanii de SMS marketing. Prin această metodă poți, de asemenea, observa și în ce direcție evoluează campania ta. Observând toate datele pe care le obții prin intermediul tagurilor UTM, vei ști ce modificări să aduci campaniei tale.
4. Conținut
În cazul în care ai mai multe legături îndreptate către aceeași adresă URL, acest cod te va ajuta să urmărești pe care link a fost făcut click-ul.
5. Termenul cheie
Parametrul cuvinte cheie îți permite să urmărești în urma cărui termen ai obținut un vizitator nou pe site-ul tău. Acest parametru este utilizat special pentru anunțurile plătite. Din acest motiv este mai puțin utilizat de către companii, mai ales când acestea optează pentru o creștere organică.
Cum poți crea tagurile UTM?
Există mai multe modalități de a crea coduri UTM. Mai jos, alegem să le acoperim pe cele mai populare:
1. Metoda manuală
Nu există nimic complicat din punct de vedere tehnic cu privire la codurile UTM. Prima opțiune este să adaugi manual parametrii. Acest lucru este la fel de simplu ca tastarea parametrilor individuali la sfârșitul adresei URL. Totul se complică însă la cea mai mică greșeală! Codurile UTM pot ajunge destul de lungi și la un moment dat, este imposibil să nu greșești, măcar un caracter. De aceea nu recomandăm metoda de introducere manuală. Cu toate acestea, dacă dorești pur și simplu să adaugi numele campaniei tale sau sursa la sfârșitul unui URL, tastarea este o opțiune destul de simplă.
2. Google URL builder
Builder-ul de URL-uri Google îți oferă o modalitate rapidă de a crea coduri UTM. Poți folosi acest instrument aici. Pentru a-l utiliza, poți pur și simplu să introduci adresa site-ului. Ți se va cere să introduci sursa campaniei, iar restul parametrilor sunt opționali. După introducerea parametrilor doriți, derulați în jos pentru a vedea adresa URL. Copiați și inserați acest link cu codul UTM în campania ta. De asemenea, în platforma SMSO ai parte de produse de tip SMS Performance Campaigns. Acestea includ, în esență, configurarea link-urilor URL ale campaniei și configurarea acestora în Google Analytics.
Modalități de utilizare a linkurilor cu taguri UTM pentru tracking-ul campaniei
Până în acest punct ai înțeles deja ce sunt tagurile UTM, cum să le creezi și ce anume poți urmări prin intermediul acestora. Astfel, nu rămâne decât să afli cum le poți utiliza pentru a contoriza și analiza performanțele campaniei tale de marketing. În esență, există trei lucruri pentru care poți utiliza aceste coduri:
1. Să cunoști de unde vine traficul tău
Cel mai important pentru un marketer este să cunoască sursa de proveniență a traficului site-ului său. Poți realiza acest lucru foarte ușor folosindu-te de parametrul de campanie, de sursă ori de mediu.
2. Să cunoști care sunt linkurile pe care oamenii fac click cel mai des într-o campanie
Cunoașterea reprezintă putere. De aceea, într-o campanie este nu doar necesar, ci mai degrabă esențial să înțelegi care instrumente funcționează și care nu. Astfel, urmărind link-urile pe care oamenii fac cel mai des click, vei ști exact ce este ceea ce atrage publicul.
3. Să cunoști traficul în funcție de mediu
Să presupunem că ești interesat să derulezi o campanie și pe social media. Astfel, ca parte a activităților de marketing, vei distribui conținutul pe rețelele sociale populare – Facebook, Twitter, etc. Utilizând tagurile UTM, îți vei da seama care platformă de social media este cea care reacționează cel mai mult cu mesajele campaniei tale. Așadar, vei ști în care direcție să îți îndrepți eforturile.
Astfel, tagurile UTM se pot dovedi a fi extrem de folositoare. Mai ales în cazul unei campanii de SMS marketing, unde procesul se poate desfășura extrem de lin, când ai la îndemână un instrument de încredere. Motiv pentru care SMSO stă la dispoziția ta, oferindu-ți toate serviciile necesare pentru a integra link-urile cu taguri UTM pentru tracking-ul campaniei.
Cum să urmărești traficul campaniei în Google Analytics prin intermediul parametrilor UTM